Utan spaning - ingen aning

Alla inlägg under februari 2011

Av Soffan - 18 februari 2011 10:44

Suck, lider av ett allvarligt tillstånd av ”göratvång”… måste/vill göra nått, nu omedelbart… men orkar inte riktigt. Funderade ett tag på att göra en ny kanalsökning på tvn… men det ger så mycket extra jobb. Då bestämde jag mig för att läsa klar några tidningar som jag inte minns varför jag sparat… men varför ska jag läsa om något gammalt när jag har ny bok? Tjatar om boken… och just nu är det Angelologi av Danielle Trussoni som roar och underhåller mig. Fick låna den av en kollega som inte alls gillade den, vilket ofta är ett tydligt tecken på att jag kommer att roas av densamme. Och enligt min ”tipsfördagenbok” ska jag idag ”tycka att det är fantastisk att vara människa” och de lovar jag att jag gör, men framförallt att jag inte var lilla vovven igår, som var till veterinären. Men idag gläds jag även över att solen skiner och att det trillar ner snöflingor… riktigt vackert, från soffan, under filten.

Av Soffan - 17 februari 2011 18:54

Vilken tur att ”The Big bang theory” pålitligt roar, avsnitt efter avsnitt. Sitter alltså i soffan och bara glor, eller växlar snarare mellan tv och bok. Är mer än lovligt frusen, vilket kan bero på duschen tidigare… Nu vet jag i alla fall hur man utan febertermometer kan avgöra om man har feber eller inte… om säkerhetsspärren för hett vatten måste snäppas ur när man duschar, för att man inte ska frysa, då kan man dra slutsatsen att man har en något förhöjd kroppstemperatur…

Fjärilen tar sig friheter… den springer nu omkring på köksbordet… och är alltså fortfarande vid liv.

Av Soffan - 16 februari 2011 12:33

Min gula kylskåpsfjäril ser ut ungefär som jag mår… hängig och sladdrig i vingarna… men vid liv. Frågan är bara om jag kommer att kunna hålla fjärilen vid liv? Provat med sockervatten… men det ser rätt illa ut… och det är ju långt till våren. Mitt tillstånd botar man däremot lämpligen med choklad… rättvisemärkt, naturligtvis… och en god bok och slutligen en tallrik thaisoppa, till efterrätt.

Av Soffan - 15 februari 2011 21:10

Åhh… nu vet jag vad som känns fel… det fattas en ”Håkan” i balkongprojektet. Eller så ska jag väl i och för sig inte säga… det kan ju dyka upp en. Grannen K kom annars med den briljanta idé att vi ska installera nått fågelbad eller sånt på balkongerna, för då behöver vi kanske en "röris"… Fast det är nog bara byggnerverna som spökar, det är så mycket pengar än en gång som ska investeras… Men innan dess ska jag samla saker, soptippsaker, har lovat äldsta grannen att åka till tippen nån dag i veckan… och har man lovat då har man lovat… och så ska jag hämta nya papperskompostpåsar… gav ju bort mina gröna biologisktnerbrytbara plastisar till bättre behövande…

Men nu fyser jag så illa att det bara finns en sak att göra... dra sig mot sängen, in under täcket, och ta med nya boken... De är nått me änglar denna gång. Har precis börjat så jag kan inte uttala mig om boken än... men den blir säkert bra.

Av Soffan - 15 februari 2011 08:18

Vaknade okristligt tidigt idag men ville ändå kolla vädersituationen… 23 minus och snöfall, eller som man som populärt kallar det, nysnö. Är inte all snö som trillar ner från himlen ny, i alla fall för just den dagen… fastän den egentligen är gammal? Märker på mitt morronhumör att jag omedelbart borde återvända till kudden och sova mig snäll några timmar till… men det är omöjligt, för idag är jag ”lill-B” och ska ut på bygguppdrag, typ. Sen ikväll ska jag vara engagerad i energifrågor… kanske ska jag jobba lite också… däremellan alltså… känner mig dock en smula klen… Gårdagens möte vid kommunens bygglovshandläggare gick riktigt bra... så nu är vi ytterligare ett steg närmare nya balkonger...

Av Soffan - 14 februari 2011 21:03

Min tid med Harry Hole är över, för den här gången… och ska det bli något mer hänger det på Jo Nesbø. Så till dess får jag väl hålla till godo med ”Skinnarmo och Nordostpassagen”, spännande det också, men på annat sätt, på riktigt. Men hoppas ändå Nesbø känner för att tjäna lite mer pengar på Hole och skriver en nionde bok om honom, eller vad som nu driver honom att skriva böcker. Jag för min del undrar vad som drev den lilla, men självmordsbenägna, gula fjärilen, som jag hittade i mitt kylskåp i morse. Den var inte där några minuter innan när jag tog ut filen men satt skrynklig och kall bredvid messmöret när jag plockade ut hallonsylten. Fattar inte var den kom i från… Hoppas jag räddade livet på den genom min insats i alla fall. Annars har jag en död fjäril i gamla murgrönan i köket. Och en till sak… jag tycker fortfarande att biologiskt nerbrytbara kompostpåsar är en fin ”allahjärtansdagsgåva”… så de så…

Av Soffan - 13 februari 2011 13:37

Köpte ju en bok av Mia Törnblom för ett tag sen… eller bok och bok, det är ”en härlig bok”… fylld med tänkvärda visdomsord, dag för dag… och det jag ska tänka på idag är att… ”förverkliga mina drömmar innan de förbleknar…”, vilket är något jag hoppas jag försökt göra sedan många år tillbaka. Min teori är att det förhindrar bitterhet att gro och växa sig obehagligt stark. Men självklart har jag drömmar kvar… massor… en av dem inbegriper ”tungt-beväpnad-flytande-stad”. Men men… alla drömmar går kanske inte att förverkliga… men jag har inte lagt ner för det…

Att göra idag annars, förutom att fundera och förverkliga drömmar, är att gratta en ekonomikursare från högskoletiden… och hon fyller en himla massa år… färre än mig. Grattis Å! Och kurera halsen och läsa klar sista boken om Harry Hole.

Av Soffan - 12 februari 2011 20:27

Det gick att ”tänka” bort dammsugaren… för nu är den borta och det obehagliga luddet på golvet är också borta. Känner mig riktigt nöjd med dagen… likasom med mitt kvällsmums, fruktsallad, kan väl inte bli mer c-vitaminnyttigt, tror jag. Sött och gott… men har en påse Kinapuffar på lut också till kvällsläsningen. Är lite orolig att den ska bli gammal… Men att en påse Kinapuffar ska bli gammal är troligen mer att se som en rent hypotetisk tanke eller oro…

Utan spaning - ingen aning


Skulle ha kunnat vara jag...

Några ord om inget

"LYCKA är den maximala överensstämmelsen mellan verkligheten och våra förhoppningar."

Dagens datum och klockan är:

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards