Utan spaning - ingen aning

Direktlänk till inlägg 21 maj 2012

Aktiviteter i fransktalande Canada

Av Soffan - 21 maj 2012 15:01

Tror jag måst börja från början... Jag är inte hemma, utan jag är på tur, till Kanada. Fick frågan för ett litet tag sen om jag jag skulle med,  och svarade naturligtvis, -Självklart! -När åker vi? Och det är ungefär precis just nu. Eller har ju redan rest och är således på resande fot sedan i torsdags.

Jobbade som en galning på onsdagen för att få allt klart till avresedagen... dvs packade på torsdag morron och nojjade över allt på vägen mot tåget i Borlänge. Fick skjuts dit av barn och barnbarn... Vart lite tårar när jag steg på tåget och lila G inte fick följa med. Lovar därför härmed att; G vi ska åka tåg... och buss i sommar. Och din mamma får följa, om hon vill.

Men tåget var det, tåget tog mig till Lidköping med byte i Hallsberg. Väl där packade jag om väskan och dumpade en del grejer, var ju lite kallt när jag åkte och visste att de i alla fall skulle vara något varmare. Vilket nu några dagar ska visa vis vara en underdrift, det är jäkligt varmt. Vart visst det precis när vi landad eller snarare ankom med bil till Ottawa. Men resan hit bestod minsann inte bara av en flygtur, utan tre, Första stoppet från Landvetter var Frankfurt, nästa stopp och flygplansbyte var i Montreal. Vilken för övrigt har misslyckats totalt med logistiken när man bara ska mellanlanda o byta plan. Planet vart förresten först inställt oxå... och jäkligt litet var de oxå, de som vi sen flög med till Ottawa. Sen vart det hyrbil och världen vart stor. Inte bara kylskåpen utan alltså vägarna. Många filer att hålla reda på¨.


Men det där de var ju flera dagar sen, nu är det måndag och solen skiner och klockan är halv sju på morron... skulle tro att det är över 25 grader varmt. Har inga speciella planer för dagen, än. Men det kommer nog.


Känner att jag hoppar... Reste alltså i torsdags med tåg, var ute och flög tre vändor i fredags. Kollade över Ottawa från de flesta vinklar i lördags. Parlament, gamla hus, ambassadområden och så vidare. Letade på den svenska ambassaden oxå, vem det nu än är som huserar där, så håller den till i ett fint hus som dessutom var gigantiskt stort. 


Shopping hanns de med, och Tanya, som vi bor hos, rekommenderade en alldeles speciell bokhandel... Chapters... Kunde naturligtvis inte motstå frestelsen att handla lite. Konsekvensen av detta blir att jag måste göra mig av med fler saker än jag tänkt inför hemresan. Eller så måste det bli ändå. För det är så himla mycket varmare än jag packat för då det håller sig kring 32 grader på dagarna... och håller värme upp mot 28 grader fram till åtta nio på kvällarna, så jag måste handla upp mig på sommarkläder, för varm sommar och inte för svensk halvkall sommar. 


Lördagen hanns det även med att fara på Spa, LeNordik hette det och det ligger i Chelsea i Qu'ebec. Många olika slags bastubad varvat med kalla och varma utomhuspooler. Skönt, avslappnande och jag blev helt mosig efteråt och sov som ett barn. 


Söndagen, dvs igår, hålls ett hårdare tempo med luftturer i något gondolliknande upp mot höga höjder med gigantisk utsikt i Mont-Tremblant i Qu'ebec. Tror vi hamnade på 875 meter över havet... På sommaren vandras det och solas och vintertid åks det skidor. Fast i söndags, då cyklades det utför berget. I går var hela Tanyas familj oxå med, tvillingtjejer på snart två år och maken Marco. Eftersom vi vart rätt många for vi i varsina bilar och det är baske med inte lätt att hålla ordning på varandra på dom här vägarna. Sen är det rätt ofta skumma trafikregler, typ att man ibland får köra mot rött ljus när man ska svänga mot höger, fast det beror även på vilken provins man befinner sig i... osv. Sen fick vi lära oss något obehagligt. Vi hamnade i bilkö bakom en mc-olycka med dödlig utgång. Och när något sådant händer så stängs vägen av, helt, oavsett storlek. Trafiken leds runt, eller det är ju de den inte gör, utan man få leta sig fram. Därför hamnade vi på grusvägar, al a hemma. Tanyas barn blev vettskrämda av samma typ av grusväg som Greta somnar så fint av. De grät och hyperventilerade... själv vart jag en smula stressad av att hamna bakom en förare som troligen för första gången i sill liv körde dammaig grusväg. Livsfarlig och samtidigt var jag tvungen att hålla koll på bilarna innan. Men samtidigt visste man ju inte om nån överhuvudtaget visste vart vi skulle åka för att komma ut på stora vägen mot Ottawa igen... för att slippa köra in till Montreal och där välja stora vägen tillbaka. Äventyr alltså. Men läskig olycka. Det är oväntat många mc ute på vägarna och här existerar inte skyddskläder i form av skinnjacka eller nått sånt, utan det är t-skirt som gäller. 


Kommer troligen att komma på nya saker som hänt och som jag hunnit göra efter hand, men så får det bli. Jag tänker ju alltid lite rörigt och hoppigt till vardags oxå. Men det här är en start.... Lovar att försöka skriva lite mera ordningsamt hädanefter.... om inte hjärnan kokar sönder. Verkar bli varmare än igår, idag, vilket innebär svett och ögonsvid. Vilket jag redan lider... jäklars vilken ögoninfektion jag lyckats skaffa mig. Ett av dagens uppdrag blir alltså att uppsöka en drogaffär... måste hinna nått som tar bort det röda, varet och svidande. Snabbt. Vill dessutom passa på att be om ursäkt för alla former av stavfel och annat... datorn är liten och glasögonen kass... och så ser jag ju bara hälften av allt jag upplever just nu... 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soffan - 11 november 2019 14:27

Ännu ett år har gått och jag har inte riktigt kommit igång, än. Men snart så - plötsligt händer det. Men om man återgår till idag; det snöar, är kallt och måndag. Återkommer när jag är en smula mer positiv. ...

Av Soffan - 16 juli 2018 17:12

Har fått frågan mer än en gång det senaste året...  - Åh, hur gåre me bloggen? Och det är väl så här, de har inte gått ett enda smack, typ. Jag har gjort mycket annat, men inte sånt här. Bytt jobb har jag däremot gjort och fått mina pelargoner att öv...

Av Soffan - 28 februari 2017 21:14

Hajen Lydia lever och jag likaså... hon rör lite mer på sig bara. Själv är jag ju bara upptagen med jobb. Fast o andra sidan har ju hon ett jäkla slit med att simma omkring överallt, hela tiden, med en sändare på sig. Fast det är väl egentlingen inte...

Av Soffan - 31 maj 2016 21:01

Helt underbart. Pajleverans via balkong, andra våningen. Det gäller att "välja" sina grannar...  ...

Av Soffan - 6 april 2016 09:36

Om hunden kunnat prata skulle han tveklöst skyllt sin sovmorgon på mitt nattliga hostande de senaste nätterna, men se den gubben går inte. För i natt har jag nästan sovit mest hela tiden, utan kvävande hostattacker flera gånger i timmen. Så jag, för ...

Utan spaning - ingen aning


Skulle ha kunnat vara jag...

Några ord om inget

"LYCKA är den maximala överensstämmelsen mellan verkligheten och våra förhoppningar."

Dagens datum och klockan är:

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards