Utan spaning - ingen aning

Alla inlägg under mars 2013

Av Soffan - 31 mars 2013 22:01

Åh, just ja, årets första tussilago har beskådats, men ej plockats. Barnbarnet hade somnat i bilen så plockningen spar jag på till nästa gång hon är med OCH vaken.

Av Soffan - 31 mars 2013 21:20

Vet inte om barnbarnet någonsin kommer att vilja titta på film hos mig mer efter idag. Tänkte att vi skulle kolla på nått bra idag, för enl baksidan på dvdn så var det både en kultklassiker och en av de mest efterfrågade sjuttiotalsserierna. Den skulle vara "ett lysande exempel på kreativ och pedagogisk public service när den är som bäst." Den informationstexten borde ha hejdat mig men; jag visade Urcellen Ellen för henne, en serie som jag inte kan minnas att jag sett, eftersom jag var lite för gammal själv för att bry mig om Urcellen när det begav sig i slutet på 70-talet. Barnbarnet satt tyst, läääänge, stirrandes på den där uppenbarelsen i en rosa OnePice som plötsligt försvann i bild för att ersättas av en förlossning eller skakiga hörselceller eller gäddor. Innan första avsnittet var avklarat såg hon på mig med stora vädjande ögon och bad mig slå av alltsamman, för hon ville inte se Ellen mer, för hon ville pussla. Så vi pusslade och vi pratade inte om Ellen på ett bra tag...


Däremot har vi pratat kycklingar, som är både små o söta... dvs väldigt ofarliga, när vi inte gjorde påskkärringar. Bättre sen än aldrig.

Av Soffan - 31 mars 2013 10:34

Nu vet jag vad som är värre än basdunk, det är när andra grannar knackar i väggarna bara för granne ett låter. Är rätt säker på att det inte är speciellt högt, egentligen, men lovar att väggknackandet är högt, plus att det är meningen att just jag ska höra det. Suck. Problemet åtgärdades och troligen sommnade alla utom jag, som fortsatte hosta...


Nu, dags för kycklingar...

Av Soffan - 30 mars 2013 21:39

Ett bra avslut på en dag är aldrig fel. Några timmar vid Siljans södra strand, om man nu vill uttrycka det lite poetiskt, annars kort och gott i Leksand, lyfte dagen ytterligare. Mycken hopp och skutt, tårar och stämsång. Ett lyckligt kvalslut för LIF alltså. 


Pelargoner ska föresten tydligen vila lite grann och lockas till att verkligen vilja leva igen, innan man ska kapa av grenarna eller kvistar...  kan inte komma på vad det heter, för det är väl inte skott förens man har knippsat av nått och satt det i nått annat? Så i morron omplantering, sen vila och luras till att börja leva i någon vecka, sen beskära, det som sticker ut. Hoppas nu jag minns rätt, annars blir det till o köpa nytt till sommaren igen.


Men FAN... grannen har hittat sin musikmaskin igen... dunk dunk dunk... Undrar vad han lyssnar på, egentligen, utöver dunk dunk dunk... Flera tusen skrikande blåvita lät trivsammare än dunkandet jag lyssnar på nu. Känner att jag med ens vart lite gnällig... så nu ska nog tant gå o sova så hon inte blir riktigt arg och måste be unge herr granne att dämpa, om inte sig, så iaf musiken.

Av Soffan - 30 mars 2013 10:52

Frukost i tvsoffan är mums, men innan så ska man ju gärna prestera... nått iaf. Vovven har fått sin första morronprommis, återvinningen har besökts med diverse förpackningar, fiskarna har matats och... jag hittade min avglömda pelargon i matkällaren. Matkällaren är alltså ett ställe jag inte besöker så ofta. Troligen inte sen det vart besväramde minusgrader ute i höstas och blomman flyttade in. Ska nu ta del av tips på YouTube hur man kan beskära pelargoner... vilket man tydligen kan göra av olika skäl. Avglömd och närapå dödad i källaren nämns inte, får alltså friistajla då... Klippa lite här o klippa lite där... etiketten verkar viktig. Undrar om min blomma ens har en etikett?



Av Soffan - 29 mars 2013 13:22

Hunden är... sur... och nybadad. Klippte lite här o där men han får behålla sin moppfrilla ett tag till, den är ju rätt sött. Omanlig, men söt. Blir kanske en tofs idag oxå. Påskägget, de utan godis, är laddat o klart - felköpta sovkuddarna, dom som jag lovat ut åt svärsonen, likaså. Eller dom ligger inte i ett ägg, även om jag har ett yberstort påskägg, utan i praktisk bäramedsigkasse för stora saker. Börjar blir redo för dagen. Nu ska jag bara göra det där som jag inte orkat göra på flera dagar; dammsuga bort värsta sandtaget innanför dörren. Ingen risk att man halkar i min hall inte... möjligtvis att man slår ikull sig på rullgrus....

Av Soffan - 29 mars 2013 11:11

Vår - sol - sandade gator och trottoarer - smältvatten - långhårig hund. Har just haft en skarp mental diskussion med hunden om vem som "äger" sängen, dvs min säng, när den är obäddad. Finns egentligen inget att diskutera, den är min, utan undantag, även om jag, som idag, inte följt de vanliga rutinerna och bäddat i direkt anslutning till uppstigning, utan först efter morronpromenaden. Vi krigade, jag vann och nu liggs det på golvet och suras. Han kan till och med andas surt och så suckas det högljutt. Undrar och jag ska muntra upp det hela ytterligare med att föreslå ett bad?


Eller om jag ska gå till skafferiet och införskaffa mig ett påskägg? Men... kan bara inte släppa minnet av... hm... vill inte ens nämna det nu med tanke på alla som köper lösgodis, finns alltså ett skäl till varför jag för tillfället har ett visst motstånd till att köpa lösgodis. Kommer att gå över... men... Tacka vet jag förr, då man, på behörigt avstånd bakom glas, fick stå o peka på vilket lösgodis man ville ha i sin påse. Inga kräksfingar i godiset då inte...


Av Soffan - 28 mars 2013 21:54

Lånade film idag, jaaa, jag hyr på skafferiet... och hade förväntat mig att den skulle vara bra, men den var ännu lite bättre. Lite ledsam men mest rolig. Intouchables... är nog faktiskt den bästa film jag sett på länge. Måste nog hinna se den en gång till, i morron. Så jag är mycket nöjd med min hemmafilmkväll. Och så är man ju stolt över att vara från Dalarna idag oxå...

Utan spaning - ingen aning


Skulle ha kunnat vara jag...

Några ord om inget

"LYCKA är den maximala överensstämmelsen mellan verkligheten och våra förhoppningar."

Dagens datum och klockan är:

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards