Utan spaning - ingen aning

Alla inlägg under juli 2013

Av Soffan - 19 juli 2013 09:24

Fredagen, den första av fem, är inledd. Gick ut hårt redan innan åtta med att dammsuga och skaffa mig ett stiligt blåmärke på smalbenet. Men nu är i alla fall halva hemmet dammsuget och vinterskorna på sommarvila, i sina kartonger, JA, jag spar kartongerna... hm. Praktiskt ju. Så med tanke på skorna så är jag ikapp, nästan, eller har i alla fall hunnit ikapp med våren/sommaren till tiden till när snön försvann. Och med tanke på att jag skippade vårfönstertvätten så när som på ett fönster så ligger jag rätt bra till i tid. Att jag sen har hunnit skrapa lacken på bilen, det får väl ses som en... tja, idiotiskt onödig bonus för en annars bra start på en bra dag, trots att det är stormigt ute och solen är väck.


Men måste erkänna att det gör jäkligt ont i smalbenet. Det vart ju ändå bara en ynka liten bula o pyttelite blodvite. Men det är inte femton par skor i hallen längre, inte på dörrmattan i alla fall. Så kanske jag inte stukar nån fot eller snubblar mer där. Deppar lite över bilen oxå, var så himla onödigt, men fick ju ur bokhyllan ur bilen och de va ju jussom de som var meningen.

Av Soffan - 18 juli 2013 12:03

Tar härmed tillbaka tidigare klagande kommentar om den bristande värmen, den finns och den är, varm. Det hjälper dock inte nu, då jag är fast i tvättstugan i flera timmar till, minst. Däremot så seglar det till o från upp stora moln som är oroväckande lik regnmoln.

Av Soffan - 18 juli 2013 10:36

Rackans bananer, var tog värmen vägen, den som ska finnas även i skuggan? Skulle ju bada idag... och så vart det tvättdag istället, bara för att... hm. Fast den här tvättdagen har låtit vänta på sig, länge. Barnbarnet har ett flertal gånger undrat över varför jag har tvätt i säckar, på mitt sätt. Och dessutom inte bara min tvätt, de har hon minsann uppmärksammat... men nu så, nu är det dags för blötlägning.


Känns dessutom rätt ok ändå att tvätta idag, kan ju alltid glädja mig åt att andra jobbar hårdare eller mer effektivt i alla fall. Våra målare gnir på och kassa fönsterbågare får färg. Och jag har hittat mer att måla. Måste bara hitta nån som städar efter dom oxå nu...


Däremot går det fortfarande långsamt med att styra upp hemmet efter ett halvårs förfall. Vi ses ju inte så ofta i dagsljus. Har en gammal sterobänk mitt i vägen i vardagsrummet. Lilla G tycker den är toppen, och jag sparkar tårna i den. Den ska nånstans, vet ej var och orkar inte bära den själv, så den står säkert idag oxå. Men, det finns ju alltid ett men, har en jäkligt bar bok på gång oxå. Den är köpt i tron att den skulle vara skräp, och så var den jättespännnande... så tja, tror ajg blundar för bänker och ägnar mig åt boken istället mellan jag laddar tvättmaskinen med nya färgsorterade högar av väntande tvätt.


Åh, just ja, va på 25-års kalas igår, på fel dag, men idag är det rätt dag. "Lille" sonen till vännen M fyller minsann år idag... grattis till honom och tack för gofika igår.

Av Soffan - 16 juli 2013 21:42

Tar tid att lära sig nya saker, ibland, och andra gånger får man rappa på med inlärningen. Idag har jag lärt mig att man smygäter inte en kaka hur som helst när barnbarnet är hemma. Hon ser allt. Krävde dessutom att jag skulle öppna och visa vad jag hade i munnen, för det där med att det skulle vara en tråkig skorpa dvs min kassa men snabbt påkomma bortförklaring, den gick hon minsann inte på. Naturligtvis öppnade jag inte munnen, lite självbevarelsedrift har jag ju i all fall, för hur döljer man en kladdig Ballerinakaka? Toksvalde o svalde o svalde i stället tills jag nästan storkna och hon tappade intresset.


Annars har dagen varit en sån där perfekt "andradagen på efterlängtade och behövd semester"... vattnat blommor på kontoret, när jag ändå skulle hämta lite pryttlar jag glömt, men bortsett från det; barnbarn, Säterdalen, gungor, rutschkanor och naturligtvis lite glass. Skippade loppis och hann doppa lilla vovven i ån oxå. En bra dag alltså, medan övriga anhöriga har slitit i dammet av en dränering och en ny trapp och altan. Fast, jag kom ju hem med sand i skorna jag oxå. Barnbarnet hittade föresten min penggömma idag och blev överlycklig; Åh, dom här behöver jag om jag ska åka båt! Vadå åka båt, frågade jag, dom hade jag tänkt köpa mat för. -Mat? Hon var totalt oförstående. -BEHÖVER DOM, KAN INTE ÅKA BÅT UTAN! Vart ska hon? Och med vilket båt? Undrar om jag får följa med?

Av Soffan - 14 juli 2013 22:42

Åh, jag vill oxå ha såna skor som Prinsessan Madeleine har... och sen måste nån berätta för mig hur man går i gräs med dom klackarna utan att fastna eller förstöra skorna totalt. Att jag sen överhuvudtaget inte tar mig fram i klackar högre än på ett par standard converse, de hör lixom inte hit, för jag vill ha hennes svarta skor med snyggaste klackarna...

Av Soffan - 13 juli 2013 19:09

Lycka kan vara ett kvällsdopp i Hönsan. "Kallblodsvarianten", naturligtvis. Kommer att bli svårt att ta sig i sjön den dan jag inte längre kan dyka...


Lilla vovven har oxå badat, fast hemma. Inget han är överförtjust i, så ser jätteglad ut nu när jag är klar med honom. Måste bara rätta tillbaka varenda matta och allt annat som flyttar på sig när han tokspringer sig torr.

Av Soffan - 13 juli 2013 15:15

Sol och värme, kan det bli bättre? Jo, just ja, semester oxå, samtidigt, det är ännu bättre. Fast egentligen är det ju bara ledig helg idag, så jag har en hel dag till på mig att vila mig iform inför när semestern startar på riktigt. Kan behöva det, för som väntat gör sig skallen lite påmind och får mig att ynka. Men med lite vila så går det till sig.


Sov faktiskt längre o bättre än på länge i natt oxå. Vaknade i lagom tid, och inte fyra. Tog en tidigt tur ut i skogen för frukost hos far. Solade lite och kollade på knasiga hönor o söta kycklingar. Hunden jagar fortfarande inte hönsen, men småtupparna va himla nyfiken på bamsens svans. Den är inte lång, men helt klart spännande. Men det tar på krafterna att vara familjehund och åka på skogstur... så lagom i lunchtid begav vi oss hemöver. Mot sval lägenhet, balkong, kladdkaka och mat.


Hunden snarkar i alla fall nu, om nån undrar. Han vill inte eller kan inte begripa skillnanden mellan att vara i solen och i skuggan. Han pressar i solen och halvt storknar... Först flåsade han o led i skogen o sen när vi kom hem, då rusade han raka vägen ut på balkongen och slängde sig i solstolen, men nu har han alltså slocknat totalt på rumsgolvet. Lyfte bara lite på huvet nyss när, måste ha vart, brandbilarna som dundrade iväg. Fast nu låter det från flera håll... Trist om det hänt nått illa.


Ser dock att molnen hopar sig, vad är de här? Ska ju vara sol nu, hela tiden... och jag som inte badat än. Men hur va de nu då? Har ju inte ens börjat semestern än, på riktigt... masar mig således ut på balkongen igen, till boken och vilar mig iform inför vad som än må komma i min väg här framöver...

Av Soffan - 12 juli 2013 20:02

Några få minuter vart 90 innan jag var klar o redo för semester. Men nu så, nu är det bara att luta sig tillbaka o ... hm, vänta på när första samtalet kommer. Det är lite svårt att lämna stället innan allt är klart, på riktigt. Men hade jag väntat på det, då hade inte blivit nån ledighet alls i sommar.


Så nu sitter vi här, lilla vovven o jag, i varsin ände på soffan. Han vilar lite mer än mig, eller det låter mer om honom i alla fall. Jag tittar på repris av Hart of Dixie, väntar på True Blood, även om jag tjuvkikat redan... Blir en bra kväll det här. Har även lyckats få nya skåpet på plats, var lite tungt att bära. Men nu står tv på plats och dammet ligger och väntar. Funderar just nu mest över vad jag ska göra med dotterns sterobänk, så som det hette förr. O det inte längre passande glasskåpet som hörde till förra bokhyllan som kraschade i samband med vattenskadan för några år sen. Men nu har jag ju lite tid på mig att fundera i alla fall.

Utan spaning - ingen aning


Skulle ha kunnat vara jag...

Några ord om inget

"LYCKA är den maximala överensstämmelsen mellan verkligheten och våra förhoppningar."

Dagens datum och klockan är:

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards