Utan spaning - ingen aning

Alla inlägg under juli 2013

Av Soffan - 30 juli 2013 11:04

Mitt semesterfirande är nu inne på vecka tre, men igår inleddes vännens M sin semester och sånt ska ju firas. Vart en tur till Borlänge med provtur på fina cyklar, men inget köp, en golunch på Coco Thai och inköp av nyttigheter till gamla hästen och sen en till cykelbutik, Cykel & Motor Säter, där det blev ett köp. M tittar på lite dyrare grejer än mig, så det vart jag som handlade, till mycket bra pris. Förbandslåda ingick ej, men vad det verkar finns det fler nära o kära som villigt kommer att bistå mig med plåster och troligen ett viss häcklande om behov av omplåstning uppstår. Cykel utan fotbroms, hm, påstås ju att det går att lära gamla hundar att sitta, så varför inte...


Men en första dag på semestern kan ju även innehålla glass med varma hjortron och kvällsdopp i Kärringtjärn och en kvällsburgare. Eller det gjorde i alla fall gårdagens semesterstartdag.


Idag blir det mindre nöje o mera nytta. Har redan ringt jobbiga telefonsamtal och tvättat. Rumstrerat om på balkongen och funderar på allvar att städa garaget. Alternativ helt enkelt stanna i soffan med en bok och låta regnet sköta allt annat. Om det nu ens regnar...

Av Soffan - 28 juli 2013 22:30

Var just på bio och det hade börjat regna under tiden jag såg Wolverine. Men ännu regnar det inte mer än att jag inte ens blev blöt i håret när jag gick hem. Mer som stora duggdroppar. Inte ens lilla vovven ogillade regnet, han vill ju inte gå ut om det är blött.


Annars så har det ju varit många dagar av blöta, fast utan regn. Efter fredagens uppstart av röjning av loft i snickarboa hos far behövdes ett dopp innan jag var redo att åka hem. Helt otroligt va varmt och dammigt det kan vara precis under ett tak när takhöjden dessutom inte räcker till att stå rakt i. Lördag lika varmt, om inte ännu varmare och stor loppisdag, min debut, och många svettiga beslut att ta. Svårt att sälja sina saker ju. Vissa grejer släppte jag för billigt och andra gånger blev jag snål. Måste bättra mig till nästa gång, om det blir nån, har evt ett litet projekt på gång. Svettigt värre i alla fall och sånt botas bäst med dopp i kallt tjärnvatten. Lurade med mig hela "barnaskaran"... o vi plaskade o bada tills vi frös upp ur vattnet. Likaså idag, varmt o gott, och har man lovat barnbarnet att bada, tja då är de ju bara att hoppa i. Men det vart bara ett dopp, fast ett långt. Barnbarnet vill helst inte acceptera att det blir kallt efter ett tag, men jag fick upp henne innan jag vart blå. Men dagens bästa för hennes del var ändå att styra upp matningen av "gackamorfars" kycklingar. Så... stackars mig vilken besvärlig semester jag har; jättevarmt, lugnt o skönt, många bad och fika lite här o var och bäst av allt, jag börjar inte jobba än på ett tag. Så bäst att njuta av varje sekunds ledighet innan förtrollningen hävs och verkligheten trillar rakt i skallen igen. Men som sagt, många dagar dit och på agendan i morron står; åka på tur med vännen M och spendera pengar, evt på nån ny leksak, en nyttig en. Kanske vi slår till på/med varsin... :)

Av Soffan - 25 juli 2013 21:53

Blev inga pärlplattor strukna idag, det blev bad i Kärringtjärn och besök på Mur & Kaminkultur  i stället, som hade sommarrea. Fast i omvänd ordning. Eller nä, jag var ju dit en gång till... haha. Hann inte titta så noga på nått första gången. Julklapparna jag köpte för några dagar sen gick inte på rea i alla fall.


Tog en tur till Falun galet tidigt i morse oxå, jag och barnbarnet hade dock en mysigare dag än grannen K som vi körde dit. Inga operationer i våra fötter inte, utan bara rött grus i skorna. Vi käkade frukost i sjutiden och tittade på Falu gruva, från många håll, från utsidan. Är inte säker, men frukosten intogs nog på minst fem olika ställen med bänkar. Gåendefrukost, i varm sol och lite blåst, men de var då det. Dagen har ju varit hur varm o skön som helst och bäst av allt, inga mygg än. Hoppas verkligen förra sommarens stora mängder av mygg var ett undantag som aldrig mer kommer att upprepas.

Av Soffan - 24 juli 2013 21:43

Bad, bromsbett och barnbarn. Livet och dagen har bjudit på det mesta, hm... glömde jag nämna glass? Naturligtvis har jag, eller vi, ätit glass oxå. Badet togs i Kärringtjärn, varmt och trivsamt med fågelkvitter o ljudet från rv 70 i bakgrunden. Ett tag i alla fall. Men är ju en morgonbadare, så rätt länge var det så. Börja på ny bok idag oxå, igen, Deadlocked, och förväntningarna är höga, som vanligt. Oj! Pärlplattor, vi har massproducerat pärlplattor, hur kunde jag glömma det? Strykning av nämnda pärlplattor ska ske i morgon, men känner att jag nog ska konsultera barnbarnets mor först. Var lite länge sen jag höll på me sånt... vill ju inte smälta samman allt totalt.

Av Soffan - 23 juli 2013 15:14

Ser mulet ut ute, men jäklars va varmt det var att ta en rask hund- och cykelpromenad, dvs jag har dragit trasig cykel o hund till Mili däck långt nere på industriområdet. Klädd som i morse då det var nio grader ute... Med andra ord, jag hittade nyckeln till farmors cykel. Så om några dagar ska den stå redo för äventyr, i närområdet, har ju som sagt knappt cyklat på tio år. Sen kommer turen till mormors cykel och kanske slutligen till min egen. Men den som är "nyast", dvs endast tjugoåtta år gammal, är tråkigt nog i sämst skick. Kan det vara så att det var bättre kvalitet på grejerna förr?

Av Soffan - 23 juli 2013 13:11

Ilandsproblem i världsklass - har länge letar efter "rätt" sideboard i teak, men inte hittat det. Hittade däremot ett surogat för ett tag sen, men nu har jag alltså hittat rätt, i grannens garage. Jag står nog inte högst på julklappslistan, men håller ändå tummarna för att det ska kunna bli ett köp. Men det finns många barn och barnbarn som kan kullkasta mitt önskade köp. Håller tummarna och fortsätter mitt letande efter cykelnycklar till alla mina cyklar med punka.


Fick föresten punka även på bilen igår, eller snarare i förrgår, men det drabade mig först i går. Men som dottern sa; så går det när man häcklar andra som fått cykelpunka och blir sittande långt ut i skogen i väntan på hemkörning. Ska sluta retas, i alla fall om sånt. Eller ska överväga att sluta retas...

Av Soffan - 21 juli 2013 09:36

Morgonstund har guld i mun, och skulle nu nån kunna vara så vänlig och berätta varför? Ville ju sova gott i morse, inte vakna till musik halv fem. Tror inte ens det var ifrån nån i huset, utan troligen en bil. Blev skitgrinig oavsett och samtidigt va det så himla bra musik. Svår att bli arg när det dansskuttar i hela kroppen. Men halv fem... mm... det funkar tydligen då oxå.


Hunden är sen surpuppa idag och sover på golvet och det blåser så grymt ute så bad är uteslutet. Funderar på att ha en hemmakontorsdag, dvs sortera ner alla hsb-papper från köket, hallen och alla andra ställen det finns såna papper på, till kontoret. Blir mycke papper på kort tid, ibland. Kanske även fortsätta detektivjobbet att reda i oredan "o-vems-förråd-e-de-här-då?" i nästa hus. Målarna jobbar sig framåt, och det ska ju ändå göras. Hade ju fikadag i Gammelgården igår och bjudmat hos dottern på kvällen, så nått sånt lyxliv blire inte idag. Utan en kontorsdag får det bli, kanske. För fy va trist det kändes...


Har även för tillfället lagt det där med ny cykel på is, i alla fall att köpa ny. Ska släpa nån av mina gamla på lagning i stället, men dom är i uselt skick. Men kanske jag kan ta mig nån meter i alla fall. Har ju lixom inte cyklat så mycket sen vi flyttade hit, för mer än tio år sen...

Av Soffan - 19 juli 2013 10:22

Satt nyss i soffan och slappade och tittade igenom gamla Hedemorabilder på en fb-grupp och hamnade i en diskussion där min fd arbetsplats, eller en av dom, avhandlades, så nu måste jag ta mig en tur upp på stan. Ska kolla läget och räkna butiker, för jag tror dom har fel... Arvis Lek o hobby bör ha legat där idag King Surf Tattoo är, tror jag, och inte där det idag är en blandbutik som har "allt" för där låg nog Hans o Greta... För åt andra hållet var det en handarbetsaffär och idag är Singer där... och ett till steg åt obs inte höger, utan natruligtvis vänster... fanns eller finns Lås-Pelle som fixar våra lås och dörrar. Men som sagt, Utan spaning - ingen aning...

Utan spaning - ingen aning


Skulle ha kunnat vara jag...

Några ord om inget

"LYCKA är den maximala överensstämmelsen mellan verkligheten och våra förhoppningar."

Dagens datum och klockan är:

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards