Utan spaning - ingen aning

Alla inlägg under december 2008

Av Soffan - 31 december 2008 21:03

Mobilen piper. Har redan fått många nyårshälsningar där jag önskas ett gott nytt år… vilket kanske inte är så oväntat eftersom det piper i alla andras mobiler också en kväll som denna. Men det får mig att fundera över om jag är riktigt nöjd med året som gått dvs. om jag är nöjd med min egen insats för att få ett gott år. Är inte riktigt säker på att jag är det. Känns som om det varit ett viloår i väntan på något annat. Det blev ingen riktig semester till att börja med. Jag har jobbat mer än roat mig. Men att balansera dessa två faktorer är svårt… det kostar ju att roa sig också. Eller det beror ju naturligtvis på vad som roar… Men jag vet att någon tycker om mig och det är värt mer än det mesta… och dottern är nöjd och glad över sina val i livet… och tja.. jag har en hel del att var glad och nöjd över. Men oavsett om jag nu faktiskt är ganska nöjd så har jag något högre förväntningar på kommande år. Det är så lätt att glömma bort att leva varje dag och det är det jag har gjort detta år. Så det får det bli ändring på.. Så tack go vänner för detta år nu är det dags att önska ett Gott Nytt År… eller

Av Soffan - 30 december 2008 21:54

Ska ge min kamera en ny chans efter att jag idag fick det pinsamt elementära förslaget att se över så att det inte fanns tummavtryck på linsen… det fanns inget fingeravtryck snarare en halv gräddtårta. Har absolut ingen aning överhuvudtaget om när detta har hänt. Är inte ens riktigt säker på att det är jag som kladdat. Jag upplevde kameran var kass redan från första sekunden vi blev tillsammans men tänkte att vi skulle komma bättre överens när jag lärt mig fler funktioner. Så nu blir de ingen ny kamera i år i alla fall… ska däremot kolla synen redan nästa vecka…  finns tecken som tyder på att det är dags för värre grejer på näsan än terminalglasögon… Om inte annat så för att undvika ytterligare pinsamma incidenter hos den lokala kamerahandlaren...

Av Soffan - 29 december 2008 21:36

Ett bra sätt att dra på sig onödig prestationsångest och orimliga krav på ”författandet” är att sätta sig ner och under några timmar flacka runt bland andra bloggar, kända och okända. Väldigt många människor gör väldigt mycket. Många är kreativa, fotograferar massor och skriver fyndiga inlägg andra berättar om upplevelser och t.ex resor som andra bara drömmer om. Själv vilar jag mest bara och funderar. Tittar rätt mycket på tv också. Idag fick lära mig att jag, eller att en genomsnittsmänniska, orsakar att ca 24 träd måste fällas för att tillfredsställa bara min läslust av böcker. Kändes lite jobbigt… ska låna böcker oftare på biblioteket. Ska kanske ge mig ut på någon rea snart oxå, om det finns nått kvar att fynda, för att köpa en ny kamera… så kanske det kan bli lite foton här också... Fotade t.ex en nötkråka hemma hos min far här om dagen, hade aldrig sett en sån förr… Tyvärr syns det inte att det är just en sån. Ska jag vara ärligt syns det överhuvudtaget inte att det är en fågel… ser mer ut som ett skräp. Minns dessvärre inte hur många kameror man uppskattades förbruka under ett liv. Men den kvoten har jag garanterat uppfyllt för länge sen...  

Av Soffan - 28 december 2008 14:19

Just nu ångrar jag intensivt ett infall av ”- åhh vad trevligt det är att umgås med sina grannar” då jag lovade ut kaffe med dopp idag kl. 15 i vår gemensamma källarlokal. Har städat och bakat halva dagen… Städningen var värst då ingen av oss boende i föreningen tidigare tänkt på att städa lokalen efter att ett antal hantverkare huserade där under några månader i samband med vår stamrenovering… Mest nervös är jag över att det kanske inte kommer en enda granne… utöver grannen som jag tvångsrekryterat till kaffeansvarig… Håller nu tummarna för att det i alla fall ska finnas några fler som är sugen på kaffe i goda grannars närvaro… Mycket fika åt oss annars... Floppar det idag lovar jag att göra om samma dumhet i påsk… haha…

Av Soffan - 27 december 2008 23:18

Tre dagar efter julafton… ja vad ska jag säga? Här sitter jag glad, nöjd, mätt och belåten i min soffa med mina klappar och en av den har jag på huvudet. Har inte riktigt bestämt mig för om det är en snäll klapp eller en lite retsam klapp. Ser i alla fall lite lätt muppig ut, de vet jag, för jag har kollat. Det är en ”HeadMassager” och den ser ut som en uppsprättad ballongvisp… Snurrar och tvinnar runt den på huvet… luvas gör det menmen... Ser som sagt dum ut men det är skönt och nyttigt för välbefinnande, inte att se dum ut, men att tvinna prylen på huvudet. Har dessutom fått dvd-boxen av dottern som jag önskade så nu kommer jag att få tillbringa många timmar med ”damerna” i ”Helt hysteriskt”. Tillhör troligen även en av få som ännu inte sett ”Mamma Mia” men de ska det också bli ändring på. Och så några fina böcker som kommer att ge mig många timmars underhållning. Har dessutom hunnit leka med klappar jag gett bort… både golfat och sjungit… illa. En revanschomgång illa snabbt är ett måste…

 

Tror den enda motgången denna jul var att skafferidörren gick i baklås precis när jag skulle skynda mig att plocka i ordning allt som skulle med till julbordet hos dottern. Men lite våld löste snabbt detta lilla missöde… kortsiktigt i alla fall. För nu går det ju naturligtvis inte längre att stänga dörren. Så sammanfattningsvis kan jag inte komma fram till annat än att julen varit bättre än bra… men det kan nog inte bli annat med trevligt sällskap. Tack för en fin julhelg…  

Av Soffan - 23 december 2008 23:18

Attans va snabbt trudeluttande kan vändas till surt hummande…. När sista gaveln skulle fästas brast de nedrans pepparkakshuset och trillade ner i det flytande sockret. I ett meningslöst försök att rädda gaveln brände jag mig naturligtvis på fingrarna… Innan denna nesliga lilla incident inträffade kunde jag nog ha dristat mig till att påstå att det var ett av de finaste husen jag åstadkommit genom åren… Men skam den som ger sig… i morron ska huset repareras och ommonteras… en bit från sockret i stekpannan...

Av Soffan - 23 december 2008 18:01

Spelar julmusik för glatta livet och önskar att jag kunde säga att jag fixar och donar för glatta livet också . Men de gör jag inte... tar de lugnt och spanar ut genom fönstret med jämna mellanrum för att se hur det är ställt på parkeringen, om det är många som handlar på den lokala matbutiken. Jag ska ta en sväng dit jag också, men senare i kväll. Avundas föresten inte dottern som jobbar extra på den andra lokala matbutiken idag. Där var det ruggiga köer… Förlåt föresten att jag skrattade när du fick tomteluvebollen i ögat… men lite kul var de allt…


Saknade under många år att stå i butik i julstressen och slå in paket så fingrarna ömmade. Men det har gått över. Idag är jag mer en betraktare… Var upp på stan i morse och konstaterade att de som ska handla på bolaget idag får fara till någon av grannkommunerna… för där var de stängt pga. rån. En till sak som jag också känner tacksamhet inför, förutom att inte juljobba eller bli rånad, är att jag inte måste ut och åka bil långt idag eller i morgon. Jag är säker på att alla som väntar på någon skulle uppskatta en senare ankomst men säker ankomst med tanke på alternativet… så alla ni som ska ut på vägarna... var rädd om er.

Så här är jag nu, hemma i min soffa, väntandes på julafton med granen klädd i nytt fint pynt och tomtarna är framme. Kan nog inte ha det bättre just nu… fattas bara en grej… men de får bli en annan dag… Så till alla julstressade som råkar besöka just min anspråkslösa soffblogg… sätter er ner… andas med magen… det blir julafton i morron oavsett om allt inte är färdigfixat och perfekt…. Tomten är pålitlig…. dimper alltid ner på rätt dag… oavsett…

Utan spaning - ingen aning


Skulle ha kunnat vara jag...

Några ord om inget

"LYCKA är den maximala överensstämmelsen mellan verkligheten och våra förhoppningar."

Dagens datum och klockan är:

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards