Utan spaning - ingen aning

Alla inlägg under december 2014

Av Soffan - 31 december 2014 23:45

Det pangar o smäller raketer lite varstans, väldigt vackert men låter illa i mina öron, lilla hunden, han verkar ha stängt sina. Sin vana trogen ligger han på rygg o snarkar sig igenom nyårsafton. 


Virkprojektet som återupptogs idag (efter lite neslig upprepning), får vila för i år. Fixade visst inte att hålla ordning på två olika virk... nånting, när jag skulle virka själv. Vet ju inte riktigt vad det heter så kan inte googla o ta reda på hur man gör när man gjort fel, eller tror sig gjort fel, men det är ju de jag har mamma till, dvs hon googlar inte utan hon läser mönster - tolkar - och jag fipplar till det, men trodde alltså att jag kunde själv. Alla vet väl föresten vad en enkel- o dubbelfnutt är? Och nån gång ska jag väl lära mig räkna maskor? Så projektet återupptas först nästa år, men då ska det bli klart, snabbt.  


Tv-utbudet är föresten riktigt uselt i kväll. Tittar just på hm... Mytjägarna, fast å andra sidan satt det tidigare i kväll en mycket "kompetent" expertpanel här i soffan o kollade på ishockey. Vi kan i alla fall vara överens om att Sverige vann och att dom hade inte röda dräkter.  


Kom på att, näää, struntar i det, blir ingen årssummering. För varför skulle jag ens försöka? Har vart ett bra år, men kanske inte så omväxlande. Har ju bara jobbat... och andra fått stå för händelserna. Fast ett till barnbarn och en "återresa" till Zanzibar har ju inte direkt gjort ont att genomleva. Ont gjorde det däremot att, av misstag, äta halvrå kyckling. Men nu så ser jag fram mot nästa år, kanske ska jag testa att ha semester i sommar igen och gör vanliga saker. Lediga saker. Men tills dess; Gott Nytt År!


Av Soffan - 31 december 2014 18:54

Målardag idag, dvs jag målar inte utan hänger me barnbarnen istället, men dagen har nu övergått i virkdag hos mamma och nu nyårskvälldsdag... eller kväll. Vännen M damp just in och hunden vart tokbusig, verkligen från 0 till 100, han snarkade gott på rygg tills det ringde på dörren. Håller tummarna för att han håller sig orädd för smällande raketer även denna nyårsafton. 

Av Soffan - 30 december 2014 09:24

Vaknade grymt tidigt idag, förvaltade tiden genom att läsa ikapp några böcker av en författare... innan jag läser en julklappsbok. Eller det där vart inte riktigt, jag ska läsa två böcker innan jag läser julklappsboken. Inte för att det behövs, utan för att jag vill, utifall det är värdefullt. Ogillar att missa små lösa trådar i serier. Men som sagt, detta är egentligen ingen serie, tror jag.


Medan tvättmaskinen jobbar passar jag på att käka "frulle"... ;), kunde inte låta bli att använda ordet... haha. Men det är bråda dagar och frukosten är viktig, så länge det nu finns vörtbröd med russin, naturligtvis oskuren. Från förra året vet jag att brödet försvinner från butikerna snabbare än en grisblink bara julen är över. Så det gäller att njuta medan tid är.

 

Och precis just nu fick jag ett sms som fick mitt frukostbestyr att framstå som ynkepynk. Dags att sätta fart på dagen. Med raska steg, av den som haltar och vaggar fram som en vind gungstol. Hann inte ringa vårdcentralen idag heller. Att det alltid ska vara så många med behov som är snabbare på telefonen än vad jag är. Kan det finnas en koppling? Kan det bero på att jag egentligen ogillar att prata i telefon?

 

 

 

Av Soffan - 29 december 2014 11:29

Har tagit det lugnt med vattkannor och motorvärmarsladdar det senaste dygnet och humöret är på topp. Ett slött och lataktigt topp... men börjar ta me tusan känna mig en smula utvilad och betydligt mindre röd i ögonen. Synd bara att foten fortfarande gör så ont att jag inte gående kan förbruka överskottsenergi. Tror dock att min promenadtakt uppskattas av hunden. Finns ju så mycke gul snö att sniffa på... hm. Men eftersom det är kallt oxå, så har jag en långsamtgående trebent hund med på promenaderna. Han haltar o snubblar när det är under minus tio, trots den värmande "kostymen".


Vet föresten inte om mina röda ögon beror på alla timmar vid skärmen när jag försöker planera trafik eller om det är nått annat på kontoret som irriterar ögonen, men oavsett, så är de betydligt bättre nu efter några dagars ledighet. Njuter och gläds åt lediga dagar... och några till är det kvar än.


Men nu, dags att ta sig ner på golvet igen och styra upp verksamheten... Piraterna och Féerna är äntligen sams och nu ska den nya polisbilen parkeras i det gamla Briogaraget. Barnbarnet och jag håller oss på detta sätt undan samtliga renoveringsprojekt som pågår i vår närhet. 





Av Soffan - 27 december 2014 17:39

Sitter lätt tillbakalutad i soffan, med snarkande hunden, och tröskar i mig lite av julgodiset och tittar samtidigt på Victoria's Secret Fashion Show 2014... och det smakar lite... "sådär" med choklad... haha. Det är sånt man får göra när barnbarnet vilar upp sig från mig hemma i egna hemmet. Finns ju nån regel ang äta i soffan som jag nog inte följer, alls. Men tillbaka till programmet, dom är rätt grym... flera av dom har ju flera barn o ändå ingen mage... alls. Vill tro att det är genetisk, enklare att hantera än om det beror på... tja nått annat. 

 

Är föresten lite rädd att barnbarnet så sent som igår utökade sin vokabulär med några mindre lämpliga ord, när dom används i kombination. Men va fan... vickar man ut några liter vatten på köksgolvet, in under kyl/frys, när man precis städat klart, då är de lätt att hålla sig för skratt, dvs det var inte hon... de var jag som både plaskade vatten o vädrade min ilska över det hela. Fast jag tränade rätt bra redan i förrförra veckan oxå, med andra vittnen i min närvaro, när jag testade att köra iväg på lunch, med motorvärmarsladden i. 

 

Lovar att jag njuter av min ledighet. För snart så är kanske händer o fötter i fas med hjärnan, för jag har sällan fipplat o sullat så mycket som under denna höst, så jag ser tacksamt fram mot när hela jag är på väg åt samma håll, samtidigt.

 

 

Av Soffan - 24 december 2014 22:13

Lilla hunden snarkar, han behöver nog vila efter ett jobbigt möte me Tomten. Hunden utförde sin självpåtagna plikt och försvarade oss flata människor från den maskerade mannen som bara klev in och pratade högt och hohoade. Vart ett fasligt liv, men de redde upp sig och klapparna kunde delas ut. Tror alla kände sig nöjd och glad... och mätt, för rackans va mycke go mat vi fick till, tillsammans.


Jag är ju inte den som lagar så mycke mat, ialla fall inte sån som tar mer än max 7 minuter att fixa, men dagens bidrag blev en ungsomelett med kantarellstuvning. Är vanligtvis inte den som kommer för sent heller, till nått överhuvudtaget, men min vana trogen, kom jag försent till julmiddagen, med mitt matbidrag. Idag handlade dock endast om några få minuter, så jag har bättrat mig. Vilket får ses som lovande inför kommande jular. Kanske kommer att att vara i fas med julen om några år. På alla fronter. 


Åh, föresten, jäklars vilka grymma klappar jag fick idag. 



Av Soffan - 24 december 2014 09:30

Idag av alla dagar. Undrar hur pappersåtervinningsmänniskorna tänkte när de valt att inte tömma de gröna buttarna? Kommer att ägna någon en extra tanke på grund av hur det ser ut där redan nu. För stackars den som får uppdraget att göra fint igen. Men nu, åter till spisen.... äh skoja bara. Åter till paketinslagningen och marsipangrisen.

Och ja, jag gick hem igen, utan att lämna mina kassar med papper och förpackningar på backen.

Av Soffan - 22 december 2014 10:20

Inte nog med det... det snöar! Vitt på backen och hm... just ja, julgransmattan, den ligger ju ute på balkonggolvet för att platta till sig.... Lär erkänna; jag ogillar att stryka, om det nu var en hemlighet, men nu är den ju istället... snöig... men ändå kanske platt, när den torkat nån gång i mellandagarna.

Utan spaning - ingen aning


Skulle ha kunnat vara jag...

Några ord om inget

"LYCKA är den maximala överensstämmelsen mellan verkligheten och våra förhoppningar."

Dagens datum och klockan är:

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards