Utan spaning - ingen aning

Alla inlägg under december 2013

Av Soffan - 31 december 2013 16:11

Så där ja, då var årets sista lagöverträdelse avklarad. Om jag nu inte på pin tji ska köra bilen in o ut ur garaget utan bälte... hm... näää. Ljusen är nu tända på kyrkogården hos några av dom saknade som inte firar nyårsafton med oss andra ikväll. Vi var, som vanligt, inte ensam om denna förselese, de va många jyckar som tände ljus idag.


Frukosten i morse hos far blev föresten nog snarare en brunch. Det är tusan inte lätt att samla skarorna och det var i det närmaste tid för tidig lunch när vi väl var på plats, så, brunch fick de bli. Alla var i alla fall pigga och krya och gott var det oxå och mätt i magen vart vi i alla fall, alle sammans. Men hur ska man annat kunna bli; tomtegröt, pannkakor med massa olika sylter, omelett med stuvade kantareller, mängder med olika pålägg och äppelpaj med vaniljsås... Hej o hå. Tur att stora chokladkartongen inte kom fram innan det precis var dags att fara hemåt. Men det är väl så här de får va ibland? Massor me käk och trevligt sällskap... och nu snart är även sista julklapparna utdelad, nästan.


Men nu, dags att fundera och summera året. Summa summarum... hm. Återkommer!

Av Soffan - 31 december 2013 08:42

Vaknade nyss och tänkte måndag... men det är visst tisdag och dessutom årets sista dag. Och jag kan bara säga så här; - jag är inte riktigt redo! Inte alls. Ligger minst nån vecka efter, men nån sån hänsyn lär ju inte tas. Jag har ju inte ens delat ut alla julklappar än!


Måndagen, som jag tappat bort, ägnade jag ju åt legobygge. Hade en liten vissenkvist på besök igår och orken räckte precis till att bygga med både lego och duplo. Sen var det ju tack och lov rätt skapligt på tv oxå... och pannkaka är ju duglig mat i alla lägen.


Men men, nyårsfirande lär de ju bli ändå. Fast innan dess - snart dags för skogsfrukost hos far med hm... många - hoppas alla är piggelin idag. Men det lär snart visa sig, för nu är det dags att vakna på riktigt. Något som även gäller den snarkande lilla hunden. VAKNA! 

Av Soffan - 29 december 2013 22:08

Ibland händer det; lilla vovven har skaffat en kompis, en liten gul svanslös katt... Faktisk samma katt som han inte vart helt vettskrämd för, utan gosade med, i redan i somras. Dom är så söta så... fast när katten följer efter alltför nära, alltför länge, då blir de jobbigt för den lilla sura vovven. Men katten har god fostran och är finkänslig och smyger då iväg och förföljer oss i stället på avstånd genom kvarteret... Hen vet var vi bor. Hm, hen, egentligen räcker det ju med att veta att det är en liten söt gul katt som gillar en liten sur svart hund.

Av Soffan - 28 december 2013 15:50

Om nu jag var sen med frukosten idag så kan jag bara meddela att hunden åt sin frukost nu....

Av Soffan - 28 december 2013 12:15

Fick mig en rejäl sovmorgon idag, vilket är mycket ovanligt men enormt uppskattat. Vaknade således upp ganska utvilad till en dag fylld av möjlighet, bara att välja och vraka. Så det fick bli promenad me lilla vovven och s e n frukost... och sen, soffan och The last templar. Sett den förr, men ändå rätt underhållande.


Vill nu bara förtydliga, jag har varit vaken flera gånger sen julafton. Mellandagsrea på Kupolen med barn och barnbarn måste ju upplevas och fynd göras. Nu vart det kanske inga fynd utan snarare fullprisköp gjorda, men är rätt nöjd ändå. Kontorsblommorna behövde ju vatten så en sväng dit har oxå hunnits med, men inget kontorsjobb gjort och faktiskt än så läge bara några timmars hemmajobbande. Känns bra, som riktigt ledighet, än så länge. Första dosen av kolera har intagits och jag letat reda på koderna, i minnet, till mina resväskor, ifall nån kommer till nytta. Men framför allt har jag haft finfrämmande av barnbarnet. Ska strax till att leta lego under soffan, ifall jag nu, mot förmodan, får för mig att dammsuga och städa lite idag. Men tills dess, soffvila och en annan sak, blev så jäkla sur på skafferiet i förrgår då jag trodde att de redan slutat med vörtlimpa med russi i... men de hade visst bara bytt ände på hylla. Så förlåt mina onda tankar om skafferiet, vi är sams igen och jag lovar att vara en trogen kund även nästa år. Är ju så skönt att kunna använda skafferiet hemma till annat än att förvara torrmat i... nu när det ändå finns ett så himla bra stor-skafferi så nära.

Av Soffan - 24 december 2013 10:34

Om tomteluvan tycker vi - sådär... men nu är vi snart redo för julfirande, lilla hunden och jag. Granen som treåriga barnbarnet klätt själv är värd en egen bild, så det kommer kanske senare, en annan dag, men tills dess....


 


GOD JUL !

Av Soffan - 23 december 2013 22:33

23 december, solen skiner... hunden hittar "kotten". Kotten han troligen inte kan leva utan - kotten som till och med är värd ett tassdopp...


     

      




Av Soffan - 23 december 2013 21:25

Trots att jag helst vilar mig i form en sån här dag så mår jag förvånasvärt bra idag. Kanske för att jag redan tidigt i morse drog till skogs för att frukosthälsapå hos far. Och kanske oxå för att jag i samband med hälsapåandet har snubblat omkring i skogen och brottats med motspänstig nedfallna träd som trillat över vägen. Frisk luft och en gnutta motion lär ju ska vara bra. Kan dock inte släppa tanken på HUR långt jag skulle flugit iväg om jag tappat trädtoppen och flugit iväg, som en katapult. Blev i alla fall svettig på näsan, så de va faktiskt en smula drygt och jobbigt, men bilen kom förbi och vi kunde åka vidare i vår jakt på... något man kan hitta i skogen.


Men om jag nu fortsätter på temat motion; det ju ingen som sagt exakt var man ska gå för att promenera, för att det ska räknas, för om man handlat julklappar på Kupolen dagen innan själva julafton, då jäklar har man promenerat, många steg. Det har även ingått balansträning och snabba sidosteg.


Lägg sen till en mörkerpromenad på kyrkogården, andra som var där i samma ärende hade pannlampa. Pannlampa!? Mesigt, tycker jag, rent av fuskisar. Så, det där med att vila sig iform, det vart det inget med idag. För väl hemma igen, då stod visst dammsugaren kvar, mitt i vardagsrummet. Snabb dammjakt, hunden flydde, och nu, äntligen, soffan. Fast nu är det ju snart dags att sova... ska bara slå in ett paket till, kanske.

Utan spaning - ingen aning


Skulle ha kunnat vara jag...

Några ord om inget

"LYCKA är den maximala överensstämmelsen mellan verkligheten och våra förhoppningar."

Dagens datum och klockan är:

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards