Utan spaning - ingen aning

Alla inlägg under mars 2013

Av Soffan - 28 mars 2013 19:01

Min mamma vet vad en sjukis behöver; marknadsgodis. Det jag däremot inte förstår är hur en påse marknadsgodis kan finnas kvar, en vecka, efter senaste marknaden? Skumt!

Av Soffan - 28 mars 2013 17:43

Skärtorsdag och jag känner bara lite oro för att bli utan påskmat. Menar, ingen vill ju så där jättegärna äta påskmat med en sjukling som kanske smittas, eller hur? Men prognosen ser god ut... idag i alla fall. Har kanske inte kommit i form så att jag städar och fejar o gör fint till påsk, men jag planerar vad jag skulle gjort, om jag orkat. I tanken vet jag nu hur fint det skulle vara med en påskduk på bordet och de fina äggkopparna i glas, som jag brukar ha äggljus i. Och i tanken har jag burit ner kartongen som ska till garaget, till garaget och den andra ner i vanliga källaren.


Hittade föresten en påbörjad stickning igår, och såg ungefär samtidigt på fb att den unge gossen som skulle fått tröjan, i dagarna har fyllt 18 eller 20 eller nått sånt. Fattas bara halsringningen och att sy ihop det hela, sen är den klar, i Leksandsfärger, storlek ca nyfödd. Ligger lite efter så att säga, men jag har ju ett par lovika vantar som väntar på min uppmärksamhet oxå, ett par rosa, och dom har ju bara vilat/väntat/legat till sig i tio år, så där ligger jag bättre till. Har ju lixom lite svårt med det där med handarbete, kan ju inte läsa mönster och även om jag kan läsa så vet jag ju ändå inte riktigt va det betyder, det där man ska göra, för att det inte ska bli hål, eller ibland bli hål... eller tex en halsringning.

Av Soffan - 27 mars 2013 16:34

Va lite kaxig i morse och tyckte det kändes som om det bara va lite snuva, känns lite annat nu, soffläget är permanent. Vovven har i alla fall räddats ut från snytpapperträsket för en längre promenad, vilket han troligen är mycket tacksam för. Och om jag var lite kinkig igår, är det inget mot vad jag är nu. Äter till och med varm nyponsoppa... vilket jag i och för sig gillar, men aldrig äter annat än vid sjukdom. Åh, just ja, tack K för matleveransen. Den landade gott i svulten mage och gav lite energi. 


Samlade mig en timme efter lunch, trots allt, jobbet gjorde sig påmint. Ganska många bråttomgrejer, men det är ju så det alltid är inför lite längre ledigheter. "Alla" vill "göra klart" innan de tar ledigt... och väldigt ofta innebär det då en insats av annan person, eller att man helt enkelt bara skickar iväg ärenden man samlat på ett tag, för att det ska bli tomt i egna "attgöralistan/högen". Önskar att jag gjort det samma... men på tisdag, då jäklars, då blir de tuffa tag med allt som trillat in under dagen idag.


Nu, datorn tillbaka på bordet, blicken mot tv och Akvariekungarna, huvet på kudden, filten upp till hakan... vila. Återkommer säkert när panodilen gjort sitt.

Av Soffan - 27 mars 2013 10:33

Frukosten är avklarad och vovven har varit ut en snabbvända. Delade en tallrik, eller de gjorde vi inte, men vi åt lika frukost; laktosfri yoghurt med nyponpulver. Jag öste på en massa annat gottis oxå, men vovven fick bara yoghurt o nypon, men han gillar det och slukade portionen snabbt, efter sin egentliga vovvefrukost. Ligger nu mätt och belåten och snarkar under bordet. Han vill gärna ha koll på mig, så länge jag inte hostar, för då väljer han att hålla sig i annat rum, hela tiden. Men en snuvig jag som bara nyser och snyter sig, det duger som sällskap.


Hade lite för mycket att göra på kontoret just nu för att det här ska kännas "lämpligt" att vara sjuk, igen. Är istället stressande och det är svårt att ligga still och vila, som jag känner att kroppen behöver. Men aktiviteterna är inte så "enorma"; vattnar blommor, kollar tv, snyter mig och dricker gott te.


Kollar ut genom fönstret emellanåt oxå, är allvarligt oroad; kommer det finnas något kvar åt mig att handla, när jag är redo? Det har varit fullt på parkeringen sen tidiga morron, folk verkar ta påskhandeln på fullaste allvar.

Av Soffan - 26 mars 2013 12:29

Är en kinkig gnällspik idag, en hostande gnällis, men att förkylningen skulle ta om, det hade jag inte tänkt mig. Blir dessutom troligen utslängt från kontoret snart, jag oxå, ingen vill ju drabbas av... något eller någon. Men om jag mår så här i morron oxå, då slipper jag i alla fall ifrån konditionstestet på företagshälsan. Har maskat en gång förut så det får bli tredje gången gillt, eller nått sånt. Kanske har jag till och med förbättrat förutsättningarna något tills dess, men bara kanske. Lovar alltså inget. Bara en sak som slår mig nu; om jag går hem nu snart och lägger mig i sängen och är sjuk, då kommer det tokstora påskägget som damp in här till idag, vara slut även om jag är här om bara någon dag igen, trots att "vi inte äter godis här på kontoret"... menar, vi har ju vår hälsoprofil att tänka på.... ;)


Men innan jag går hem ska jag hänga upp nya fina affischen för Peace&Love-festivalen som jag fick igår... Har inte fått några kartor än, men även om jag inte kan jobba med trafiken till den veckan, kan jag ändå titta o längta till sommar o sol o festival... o festivalvåfflor. Men undrar ändå om inte gårdagens bjudvåfflor var godare. Tack M för goa våfflor! 



Av Soffan - 24 mars 2013 21:36

Städade nyss undan gårdagens kvitton och såg att jag tjänat 160 kronor, inte illa eller hur? Köpte schampo, balsam o nått annat som jag inte har koll på vad det var, men det var visst helt nödvändigt när man har långt lockigt hår och ska föna det... vilket ju inte hänt de senaste 20 åren. Men bortsett från det, så betalade jag alltså mindre för tre produkter än vad bara schampot skulle ha kostat. Orkar inte tänka på hur mycket man egentligen betalar för vatten o lite annat, men det var i alla fall sulfatfritt. Tog ett litet tag att vänja sig vid att det inte löddrar, men är nöjd. Håret blir rent, skallen kliar inte och håret håller sig fint i många dagar. Men just märket jag köpte igår har jag inte provat tidigare, så jag får väl se om jag blir nöjd kund.


Oavsett så var håret lite trevligare att hantera idag ändå, klippte av en liten bit igår igen. Och i rättvisans namn så fick vovven ny frisyr idag. Klippte honom ute så han hade massor med annat att bry sig i än att åla runt och göra det svårt för mig. Klipper mig ju alltid annars i nått finger eller knoge så det blir blodvite, men idag gick det alltså bra. Passade på att fika ute på samma gång, inte för att det var varmt, utan för att man borde kunna göra det i slutet av mars.

Av Soffan - 24 mars 2013 18:18

Att laga mat inte riktigt är min... grej. Men jag gör tappra försök, som nu idag, två rätter samtidigt. Började så bra, men så va visst ris/nudlar eller annat som skulle kunna ätas tillsammans med kycklingmaten jag just skapat, slut. Men ingen fara på taket, har ju endast 90 steg till innersta kassan på "skafferiet", så jag tog en snabbvända ner dit. Men det tog tid, lite mer tid än beräknat. Och nu luktar det väldigt illa, fast det kommer utifrån. Inte från mitt kök, var just ut o provsmakade, och maten var god, den ena rätten. Så även om det började lite illa, så har jag nu fyra stycken thaiinspirerade matlådor att mumsa på fram till påsk. Det där jag drog fram ur ugnen jag inte bestämt mig om än, mat eller kompost?  

Av Soffan - 24 mars 2013 09:14

Kunde ändå inte gå o lägga mig igår kväll utan att plocka ihop lite o plantera om mina motvilliga orchideer... dom som bara vägrar blomma... och så knallade jag ner i källaren o bokade tvättstugan. Inte bara en tid utan två, en enda förmån som ordförande ska man väl ändå ha?... Är oavsett rätt tacksam för att jag bokade igår, för jag har just fällts av ett fem centimerat långt tuggben. Tänk tuggben mitt i hålfoten och en burk blåbärssylt. Dagen är räddad, vet precis vad jag ska göra och att gårdagens bokning var helt rätt. Men solen skiner och kylskåpet behövde ändå städas. Kanske lilla vovven och jag kan hänga lite på balkongen i middagstid, när solen kikar fram på baksidan av huset. Lite sol på näsan i väntan mellan tvättmaskinerna kan ju vara fint. Men nu, frukost.

Utan spaning - ingen aning


Skulle ha kunnat vara jag...

Några ord om inget

"LYCKA är den maximala överensstämmelsen mellan verkligheten och våra förhoppningar."

Dagens datum och klockan är:

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards